Deze spieren gebruik je op een crosstrainer

Train je regelmatig op de crosstrainer en vraag je je wel eens af welke spieren je nou eigenlijk traint? Logisch, want met cardio train je niet alleen je uithoudingsvermogen, maar ook je spieren en dat voel je als je langer achter elkaar traint.

deze spieren train je met de crosstrainer

Op de crosstrainer maak je verschillende bewegingen die allemaal andere spieren gebruiken. Tijdens het trappen maak je een vloeiende horizontale beweging. De beweging is, afhankelijk van het type crosstrainer waarop je traint, te vergelijken met hardlopen en langlaufen. Hiermee train je vooral de spieren in je benen.


Welke spieren train je op een crosstrainer?

Je traint met een crosstrainer de volgende spieren:

  • Beenspieren: dijbeen, kuitspier, hamstring
  • Bilspieren
  • Buikspieren
  • Armspieren: biceps, triceps
  • Schouders
  • Rugspieren

De kuiten, dijbenen, bilspieren en bovenbenen worden het zwaarst belast. De rest van de spieren wordt in mindere mate belast. Doordat je deze spieren allemaal gebruikt zal je efficiënter en meer calorieën verbranden, wat op den duur ervoor zorgt dat je kunt afvallen met de crosstrainer. In dit blogartikel vind je » meer informatie over afvallen met de crosstrainer.


Lees ook » Hoeveel calorieën verbrand je op een crosstrainer?


Deze crosstrainers zijn wellicht interessant voor jou

4.8 (36 reviews)
 

Voor 16:00 besteld morgen in huis

€ 774,00 € 800,00
    5.0 (7 reviews)
     

    Voor 16:00 besteld morgen in huis

    € 899,00 € 965,00

      bekijk alle crosstrainers


      Full body workout op de crosstrainer

      Sporten op een crosstrainer is een full-body workout voor je lichaam, mits je de bewegende handvatten gebruikt. Hiermee train je behalve je benen ook licht de spieren in je armen en je rug- en buikspieren. Je kunt ervoor kiezen om zowel vooruit als achteruit te trappen. Achterwaarts gebruik je dan weer andere spieren.


      deze spieren train je met de crosstrainer

      Deze spieren gebruik je op de crosstrainer


      Been- en bilspieren

      Om de voetpedalen van de crosstrainer in beweging te brengen, moet je met je benen kracht zetten op de pedalen. Ook in de fase waarin je benen geen kracht zetten, zijn ze wel in beweging. Je spieren in je hamstring (donkerblauw), bovenbeen (groen) en kuiten (oranje) worden met de crosstrainer geactiveerd, net als je bilspieren (lichtblauw). Als je een achterwaartse beweging maakt dan wordt nadruk nog iets gelegd op je bilspieren. Wil je variatie in je training? Ga eens iets meer op je tenen staan dan zal het accent verlegd worden naar je kuiten. Wil je extra druk zetten op je bovenbenen? Zak dan eens door je benen.


      Buikspieren

      Een goede houding en stabiliteit is belangrijk wanneer je op een crosstrainer staat. De juiste houding op de crosstrainer is rechtop: niet te ver naar voren gebogen, maar ook zeker niet te ver naar achteren. Ook je buikspieren (geel) moeten constant aangespannen worden. Als je last begint te krijgen van je rug dan betekent dit dat je houding niet goed is. Dus, aanspannen die buikspieren!


      Arm-, schouder- en rugspieren

      Op de crosstrainer maak je voorwaartse en achterwaartse bewegingen en daarbij duw en trek je de handvatten. De armspieren (roze) heb je hierdoor hard nodig samen met je schouders (paars) en rugspieren (rood). Je beweegt tijdens het trainen je armen namelijk één voor één vooruit en achteruit met de hendels. Wil je een stevig workout voor je armen? Zet dan de weerstand van de crosstrainer iets zwaarder. Hierdoor zul je meer met je armen moeten duwen en trekken om op de juiste snelheid te blijven trainen. Je kunt er ook voor kiezen om je armen te ontlasten. Maak in dat geval gebruik van de vaste handvaten aan de zijkant van display.


      Alle spiergroepen

      De inwendige spieren zoals je long- en hartspieren worden ook getraind met de crosstrainer. Een cardio workout zorgt ervoor dat het hart wordt versterkt, de cholesterol wordt verlaagd en de bloedsomloop wordt gestimuleerd. Een crosstrainer workout zal ook bijdragen aan een betere longinhoud en dus een betere ademhaling.


      Welke crosstrainers zijn geschikt om spieren te trainen?

      Op vrijwel iedere crosstrainer is het mogelijk om jouw spieren op een effectieve wijze te trainen. Of je nu een crosstrainer voor thuis, intensief, semi professioneel of professioneel gebruik hebt. Ben je er nog niet helemaal uit? Neem dan contact op met een van onze deskundige medewerkers.




      Gerelateerde artikelen






      Deze producten vind je wellicht interessant


      4.8 (36 reviews)
       

      Voor 16:00 besteld morgen in huis

      Gewicht vliegwiel: 10 kg | Lengtepas: van 47 cm | Max. belastbaar gewicht: 150 kg
        5.0 (7 reviews)
         

        Voor 16:00 besteld morgen in huis

        Gewicht vliegwiel: 12 kg | Lengtepas: 60 cm | Max. belastbaar gewicht: 150 kg
          4.7 (4 reviews)
           

          Voor 16:00 besteld morgen in huis

          Gewicht vliegwiel: 8 kg | Lengtepas: van 51 cm | Max. belastbaar gewicht: 125 kg



            Like ons op Facebook!

             

             

            Volg ons op Instagram!

             

             

             

            Klantreviews
            Betersport scoort een 10 / 10 op basis van 100 reviews bij Feedback Company