Thuis trainen voor Obstacle Run: een week in het leven van Mike

Obstacle Runs zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de hardloopkalenders. Een Obstacle Run (OCR) of Obstakelloop kan omschreven worden als een hardloopevenement waarbij je als deelnemer onderweg diverse obstakels en hindernissen tegenkomt. Denk hierbij aan het beklimmen van houten muren, zwemmen door sloten, over touwnetten klimmen of door de modder rennen.


Wie is Mike Helgers?

mike-helgers-trainer

Obstacle Runs zijn er zowel voor de recreanten als voor de professionals. Een van deze professionals is Mike Helgers. Mike heeft meer dan 100 obstakel runs gelopen, zowel op nationaal als internationaal niveau. Hij heeft meegedaan aan EK’s en WK’s en hij heeft meerdere OCR’s gewonnen, zoals de Break Out Run. Mike is een Elite OCR athlete en loopt altijd in het wedstrijdvak van de Strong Viking. Daarnaast is Mike Obstacle Run trainer en traint hij sporters ter voorbereiding van de Holy Hill Obstacle Run, een van de meest bekende Obstacle Runs met 50 hindernissen.

In dit artikel geeft Mike een kijkje in een week van zijn leven: waarom doet hij aan Obstacle Runs, hoe vaak traint hij en wat doet hij tijdens zo’n training. Wil jij je graag trainen voor een Obstacle Run 2020 maar weet je niet hoe je daarvoor moet trainen. Wellicht kan het trainingsschema voor Obstacle Run van Mike jou helpen.



Voorbereiding voor een obstacle run

Mike: ik doe aan OCR en ik train hier 4 keer per week voor. Het leukste hieraan is om grenzen te verleggen en op zoek te gaan naar de perfecte combinatie tussen conditie en kracht. Maar alle overwinningen vallen echter in het niets als je niet met plezier met je vrienden je hobby kunt uitoefenen. Gelukkig ben ik in de positie om beide te kunnen doen!

holy hill

OCR is een sport met een hoge interval (10 km run) waarbij alle spiergroepen gebruikt worden. Daarnaast is een groot uithoudingsvermogen nodig om een Iron Viking Obstacle Run (42 km), of de Holy Hill Obstacle Run (50 hindernissen) te voltooien. Met dit in mijn achterhoofd stel ik een weekprogramma samen.

Ter voorbereiding op een Obstacle Run, trailrun of roadrun train ik het liefst zelf. Ik wil geen dure fitnessabonnementen en heb ook weinig zin om tussen de instagirls en fitboys te trainen. Ik ben me de laatste jaren daarom steeds meer gaan verdiepen in thuis trainen: zonder trainer en zonder opleiding. En dat voelt goed! Hieronder beschrijf ik mijn weekprogramma.

Voor Trailrunning en Roadrunning zijn er voldoende bossen, heide en wegen in mijn omgeving om te kunnen trainen. Voor Obstacle Running moet er echter meer specifiek getraind worden, waaronder gripkracht, armen en core. Dit vergt een andere soort training dan trailrunning en roadrunning.


Trainingsschema Obstacle Run


Maandag

Normaal gesproken heb in het weekend een wedstrijd. Na deze wedstrijd gun ik mijn lichaam een dagje rust om te herstellen van de inspanningen van het weekend. Op maandag neem ik daarom vaak een vrije trainingsdag.


Dinsdag

4.6 (13 reviews)
 

Op voorraad bij leverancier, bezorging verwacht in week 22

€ 749,00 € 1.000,00

    Op dinsdag begin ik mijn Obstacle Run training met een rondje hardlopen of ik doe een intervalloop. Bij een intervalloop wissel ik periodes van joggen af met een periode van wat sneller hardlopen.

    Als ik thuiskom, ga ik nog een half uur oefeningen doen. Voorbeelden van oefeningen zijn optrekken aan de ringen, klimmen op een pegboard of aan de monkeybar, of dippen met de dipstangen. Elke oefening doe ik telkens 2 minuten, waarna ik 1 minuut rust heb voordat ik aan de volgende set begin.

    Als afsluiting van deze training ga ik nog een half uur rustig roeien op een roeitrainer als cooling-down.


    Woensdag

    Woensdag is meestal de dag met de meeste hardloopkilometers. Het aantal kilometers ligt aan de staat van mijn lichaam en geest. Wanneer ik een zwaar wedstrijdweekend heb gehad of een zware sessie op dinsdag, dan loop ik op woensdag iets minder km's. Bij thuiskomst loop ik meestal nog 2 á 3 rondes van 400 meter met een powerbag als extra krachttraining.


    Donderdag

    5.0 (1 review)
     

    Niet op voorraad

    Niet op voorraad

    € 5,95 € 7,95

      Na de zware belasting van mijn benen op woensdag, is donderdag juist een rustdag voor mijn benen. Dit betekent niet dat ik een dag niet ga trainen! Op donderdag focus ik mij tijdens de Obstacle Run Training daarom meer op de andere spiergroepen om onder andere mijn armen en core te versterken. Ik stel dan een circuitje van ongeveer 15 minuten samen met verschillende oefeningen, waaronder wederom de monkeybar, push up bars, sit up’s en pegboard. Met deze oefeningen gebruik ik nauwelijks mijn benen, maar verbeter ik de kracht in mijn armen en bovenlichaam. ’s Avonds op de bank oefen ik vaak nog even met handgrips om de gripkracht te verbeteren.


      Vrijdag

      Meestal is vrijdag ook een rustige trainingsdag. Dit is afhankelijk van op welke dag in het weekend de wedstrijd valt.


      Op zoek naar de beste muziek bij je training? » Beluister onze Betersport Beats


      Conclusie

      Het belangrijkste aan zelf trainen voor Obstacle Run is dat je je fijn voelt bij je training zodat je elke dag weer opnieuw ervoor kunt gaan. Ik train het liefst met mijn eigen muziek, zonder pottenkijkers, zonder afleiding. Zo voorkom ik dat ik in negatieve spiraal van ‘luiheid’ terecht kom. Wanneer je met een positief gevoel traint zul je ook vol zelfvertrouwen naar een wedstrijd gaan!




      Gerelateerde artikelen






      Deze producten vind je wellicht interessant



      5.0 (2 reviews)
       

      Voor 12:00 besteld morgen in huis

      Merk: Focus Fitness | Type: Pull up bar | Gewicht: 4 kg

        Voor 12:00 besteld morgen in huis

        Inhoud: 750 gram | Smaak: Banaan

          Voor 12:00 besteld morgen in huis

          Inhoud: 750 gram | Smaak: Aardbei



            Like ons op Facebook!

             

             

            Volg ons op Instagram!

             

             

             

            Klantreviews
            Betersport scoort een 10 / 10 op basis van 100 reviews bij Feedback Company