Producten vergelijken
x

Selecter een volgend product om toe te voegen aan uw vergelijking.

 
0

€ 0,00 - Bekijk inhoud

 
0

€ 0,00 - Bekijk inhoud

De nr.1 Fitnessspecialist
Twinkle Top 100 – 2016

Bel ons +31 (0) 773211075
500 BEZOEKER(S) ONLINE
Betaal achteraf met Afterpay
Zaterdag open!
Voor 16:00 besteld, morgen in huis*

Agility training

Agility training, ook wel behendigheidstraining genoemd, concentreert zich op het verbeteren van de tijd van het ene naar het andere bewegingspatroon. Bij sporten waarbij explosiviteit en wendbaarheid een belangrijk onderdeel zijn, is agility training daardoor onmisbaar. Denk daarbij aan sporten als voetbal, hockey, tennis, squash, volleybal, handbal, rugby en basketbal. Door te trainen op de agility onderdelen kun je een grote winst behalen ten opzichte van je tegenstander. De belangrijkste facetten van agility training zijn:

 

-          Snelheid
-          Wendbaarheid
-          Reactievermogen
-          Explosiviteit
-          Coördinatievermogen

 

Waarom agility trainen?

Door het trainen van je behendigheid verbeter je het vermogen om snel van richting te veranderen. Bij veel sporten is zijwaartse, achterwaartse en (schuin) voorwaartse acceleratie belangrijker dan het sprinten in een rechte lijn. Agility wordt daardoor de kwaliteit van het sprinten en het bewegen genoemd. Professionele sporters trainen veel op het verbeteren van hun behendigheid en zien agility training als één van de belangrijkste trainingsonderdelen. Ook personal trainers, fysiotherapeuten en sportverenigingen laten mensen steeds vaker en intensiever trainen op een betere behendigheid, ook wel SAQ (Speed, Agility & Quickness) genoemd.  

 

Hoe verbeter je jouw eigen agility?

Pure snelheid is voor het grootste gedeelte aangeboren en daardoor is het trainen hierop moeilijk en tijdrovend. Het trainen van je behendigheid is echter eenvoudiger en daarnaast ook effectiever. Om je eigen behendigheid te verbeteren is het belangrijk om snelle en explosieve oefeningen te doen en deze te combineren met reactietraining. Door het trainen met bijvoorbeeld een agility ladder kun je in relatief korte tijd je eigen zijwaartse, achterwaartse en voorwaartse snelheid trainen. Daarnaast kun je met deze ladder ook kracht en balans enorm verbeteren. Op de Betersport website vindt je vele attributen om deze vaardigheden te trainen en daarmee je behendigheid te verbeteren. Populaire attributen voor het trainen van deze behendigheid zijn: agility ladders, hordes, reactieballen en pionnen. 

10 artikel(en)

10 artikel(en)