• Voor 16:00 besteld, morgen in huisZowel in Nederland  Nederland-Bezorgen-Betersport als in België  Belgie-Bezorgen-Betersport

  • Klantenservice geopend tot 17:30Bel ons +31 (0)77 - 321 10 75

  • Klanten geven ons een 9,2Meer dan 450 reviews bij de Feedbackcompany

Filter

Prijs
  • 9 157

Merk
  1. Body-Solid
  2. BodyTrading
  3. Crossmaxx
  4. Focus Fitness
  5. Insportline
  6. Iron Gym
  7. Lifemaxx
  8. RS Sports
Maximaal belastbaar gewicht
  1. 120 - 139 kg
  2. 340 - 359 kg
Materiaal
  1. Chroom
  2. Staal
Klantreviews

Betersport scoort een 9.2/10 op basis van 475 recensies bij Feedback Company.

Pull up bar

Een optrekstang wordt ook vaak optrekstang, of chin up bar genoemd. Optrekken is een lichaamsgewicht oefening, waarmee het hele bovenlichaam getraind wordt. Naast optrekken zijn sommige bars ook geschikt voor opdrukken, zoals de Doorway Gym Xtreme van Focus Fitness.

Om tot een goede keuze te komen gaan wij antwoord geven op de volgende vragen:

(1 reviews)

Voor 16:00 besteld morgen in huis

  • • Merk: Focus Fitness
  • • Type: Pull up bar
  • • Gewicht: 1 kg
€ 9,60 € 12,00

Nog 5 op voorraad

  • • Merk: Iron Gym
  • • Type: Pull up Bar
  • • Gewicht: 1 kg
€ 14,95

Nog 2 op voorraad

  • • Merk: Focus Fitness
  • • Type: Pull up bar
  • • Gewicht: 3 kg
€ 19,00
(2 reviews)

Voor 16:00 besteld morgen in huis

  • • Merk: Focus Fitness
  • • Type: Pull up bar
  • • Gewicht: 4 kg
€ 24,00 € 30,00
(2 reviews)

Voor 16:00 besteld morgen in huis

  • • Merk: Focus Fitness
  • • Type: Chin up Bar
  • • Gewicht: 5 kg
€ 32,50

Voor 16:00 besteld morgen in huis

  • • Merk: Iron Gym
  • • Type: Pull up Bar
  • • Gewicht: 1 kg
€ 32,95

Voor 16:00 besteld morgen in huis

  • • Merk: Iron Gym
  • • Type: Pull up Bar
  • • Gewicht: 1 kg
€ 44,95

Nog 2 op voorraad

  • • Merk: Insportline
  • • Type: Pull up
  • • Gewicht: 5 kg
€ 93,00

Op voorraad bij leverancier

  • • Merk: Body-Solid
  • • Type: Pull up
  • • Gewicht: 5 kg
€ 94,00

Op voorraad bij leverancier

  • • Merk: Lifemaxx
  • • Type: Push up Bar
  • • Gewicht: 3 kg
€ 103,46

Nog 1 op voorraad

  • • Merk: Body Trading
  • • Type: Chin up Bar
  • • Gewicht: 15 kg
€ 112,50 € 125,00

Op voorraad bij leverancier

  • • Merk: Lifemaxx
  • • Type: Pull up bar
  • • Gewicht: 10 kg
€ 132,50

Op voorraad bij leverancier

  • • Merk: Lifemaxx
  • • Type: Pull up bar
  • • Gewicht: 13 kg
€ 156,70

Belangrijke eigenschappen van een optrekstang

Er zijn een paar belangrijke eigenschappen waar je op kunt letten voordat je tot aanschaf overgaat. Een hiervan is de maximale belasting van de bar. Hoe zwaarder de optrekstang te belasten is hoe steviger deze is. Let goed op de maximale belasting want het laatste dat je wilt is met stang en al op de grond vallen tijdens je training!

Ten tweede is de montage van belang. Er zijn simpelweg 2 varianten hierin, er zijn bars die je vast dient te schroeven in de muur of er zijn bars die zichzelf klemmen in bijvoorbeeld een deurpost.

Iedere variant van monteren heeft zijn eigen voordeel. Schroef je de bar vast in de muur, dan is deze zwaarder te belasten. Gebruik je een stang die zichzelf klemt dan betekend dit vaak dat deze ook als push-up bar te gebruiken is. Daarbij is de stang eenvoudig op meerdere plekken te gebruiken zonder dat er overal gaten in de muur zitten.

Pull up bar oefeningen

In tegenstelling tot wat je misschien denkt zijn er zeer veel verschillende soorten oefeningen mogelijk naast de “standaard oefening” optrekken. Hieronder worden er een aantal uitgelegd.

Chin–up

Deze variant van optrekken legt de focus vooral op de biceps. Deze oefening wordt gezien als een goede starter oefening omdat de techniek eenvoudig aan te leren is. Pak de stang vast met een onderhandse grip (binnenkant van de hand naar je lichaam) een beetje smaller dan schouderbreedte. Probeer bij het optrekken tot aan de borstspieren omhoog te komen.

Kruis je voeten tijdens het optrekken zodat de benen zo stil mogelijk blijven en alle energie en kracht vanuit je armen komen.

Pull-up met brede grip

Wanneer je tijdens het optrekken een brede grip hebt, breder dan je schouders, laat je jouw brede rugspieren meer werk doen. Neem de bar bovenhands (buitenkant van je handen naar je toe) vast en trek op tot de kin voorbij de stang is.

Hierna laat jij je gecontroleerd zakken en begin je aan de volgende pull up. Deze oefening is zeer geschikt als je naast je armen ook een deel van je rugspieren wilt trainen.

Clapping pull-up

De naam van de oefening zegt het al, klap in je handen tijdens het optrekken. Dit is een oefening die een stapje verder gaat dan het “normaal” optrekken. Naast de kracht die je nodig hebt is ook explosiviteit en coördinatie van belang

Start deze oefening met een smalle grip en probeer eerst de explosiviteit te trainen voordat je de bar daadwerkelijk los laat om te klappen. Wanneer je bijna boven bent probeer je jezelf nog een klein stukje hoger te duwen zodat er tijd komt om te klappen. Train deze oefening eerst met een smalle grip, zodat de handen dichter bij elkaar zijn om te klappen, voordat je dit gaat doen met een brede grip.

Achter de nek optrekken

Een oefeningen om de schouders en de binnenkant van de rug te trainen is “Behind-the-neck pull-up”. Bij deze oefening pak je de stang met een brede bovenhandse grip vast. Tijdens het optrekken beweeg jij je hoofd naar voren zodat de stang in de nek valt. De stang dient tot hoogte van je achterhoofd te komen en niet helemaal tegen de schouders.

Tips voor het optrekken:

Bij iedere oefening is het van belang om gecontroleerd en rustig naar beneden te gaan zodat de spanning op de spieren blijft en er maximaal resultaat behaald wordt.

Begin je te merken dat het optrekken op alleen lichaamsgewicht te makkelijk wordt? Dan is het mogelijk om het zwaarder te maken door bijvoorbeeld een gewichtsvest aan te doen of gebruik te maken van een dipping belt met gewicht.

Merk je dat je grip te zwak is terwijl je armen best nog even door kunnen? Train dan je grip extra naast het optrekken met handgrips. Hoe beter jouw grip is hoe meer jij jezelf kunt optrekken.

Welke spiergroepen worden er getraind?

Doordat er veel verschillende oefeningen zijn, is het ook mogelijk om zeer veel spieren te trainen met een optrekstang. Iedere variant qua grip of stijl van optrekken legt het accent weer net even anders. In grote lijnen kun je zeggen dat optrekken vooral zeer geschikt is voor het bovenlichaam met de focus op je armen en schouders.

Heb je een pull-up bar die ook geschikt is als push-up bar dan is de variatie in te trainen spiergroepen nog groter!

Wat is de beste optrekstang van dit moment?

We onderscheiden de optrekstangen in 2 groepen waarvan iedere groep de, volgens ons gekozen, beste optrekstang wordt toegelicht. Het verschil wordt gemaakt in de stangen die vast in de muur geschroefd worden of de pull up bars die los zijn.

Vaste optrekstang

De beste vaste stang van dit moment vinden wij de BodyTrading CU100. Deze stang is belastbaar tot 350 kg! Dit maakt het mogelijk om naast je lichaamsgewicht ook de training flink te verzwaren met extra gewichten.

Een ander groot voordeel van de CU100 zijn de diverse verticale grepen waardoor het aantal mogelijke oefeningen flink vergroot wordt.

Losse optrekstang

De beste losse optrekstang is volgens ons de Doorway Gym Xtreme van Focus Fitness. Deze stang is eenvoudig te verstellen en geschikt voor alle deuren tussen de 61 en 81 cm breed. Volgens diverse reviews van klanten voelt het stevig en veilig aan. Naast de pull ups is het met deze stang ook mogelijk om diverse grondoefeningen te doen zoals sit-ups en push-ups.