• Voor 21:00 besteld, morgen in huisZowel in Nederland  Nederland-Bezorgen-Betersport als in België  Belgie-Bezorgen-Betersport

  • Klantenservice geopend tot 17:30Bel ons +31 (0)77 - 321 10 75

  • Klanten geven ons een 9,2Meer dan 450 reviews bij de Feedbackcompany

CrossFit

Wat is crossfit nou precies en hoe is crossfit ontstaan?

CrossFit is een vorm van fitness waarbij gewichtheffen, gymnastiek en conditietraining gecombineerd worden. Deze manier van trainen is in de jaren '90 ontwikkeld door de Amerikanen Greg Glassman en Lauren Jenai en door de snelle resultaten die je kunt bereiken, heeft CrossFit inmiddels de hele wereld veroverd. Een training bestaat uit een aantal functionele lichaamsbewegingen, zoals tillen, gooien, klimmen, trekken, springen en rennen. Met deze oefeningen train je zo veel mogelijk verschillende spiergroepen. Bij de CrossFit workouts ligt de focus op snel in vorm komen.

Voor alle niveaus

Deze sport wordt veel beoefend door professionele atleten die CrossFit als een perfecte basis zien. Maar eigenlijk kan iedereen, jong of oud, fit of wat minder fit, de sport beoefenen. De CrossFit workouts zijn namelijk gemakkelijk aan te passen aan jouw eigen niveau. Gewichtheffen en powerliften zijn nog nooit zo populair geweest als nu, mede dankzij Crossfit. Crossfit kan als prima basis dienen om je vervolgens te specialiseren in powerliften of gewichtheffen. Er zijn ontzettend veel mensen die nu aan Crossfit doen, waardoor je veel eerder talent vindt voor bovengenoemde sporten.

Binnen het assortiment van Betersport zijn diverse CrossFit attributen en trainingsmaterialen te vinden.


Battle rope

Pull up bar

Push up bar


Medicine ball

Dumbbells

Slam ball


Power bands

Ab wheel

Foam roller


Wat zijn de voordelen van crossFit?

CrossFit helpt mensen in groepsverband en in een competitieve omgeving werken aan hun algehele fitheid. Dit wordt in tegenstelling tot bijvoorbeeld aerobics niet gedaan met op en neer springen, plastic gewichten van een halve kilogram of dansen. CrossFit brengt man en vrouw, jong en oud, in contact met barbells en serieuze gewichten. Wereldwijd stappen mensen van de hometrainers af om te starten met deadliften, squatten, overhead press en andere effectieve crossfit oefeningen. Crossfit kent verder nog veel voordelen die we hieronder uitgewerkt hebben.

Nieuwe uitdagingen

In tegenstelling tot de sportschool is CrossFit training totaal niet routinematig en is elke les weer een nieuwe uitdaging. Je hebt hierdoor nooit het idee dat je weer hetzelfde aan het doen bent als de training daarvoor. De oefeningen wisselen namelijk per dag zodat je lichaam constant uitgedaagd wordt en de verveling niet toe zal slaan.

Nieuwe mentale- en fysieke grenzen

Al vanaf de eerste les merk je dat de vooraf bedachte grenzen totaal niet overeenkomen met de praktijk. CrossFit training zal je pushen om verder te gaan en niet op te geven wanneer het even zwaar wordt. Tijdens een workout zoek je namelijk voortdurend die grenzen op. Je gaat zodoende altijd naar huis met het gevoel dat je écht wat hebt gedaan (en bereikt!). Dit zal ook te merken zijn aan je conditie die door de hoge intensiteit aanzienlijk toeneemt.

Je lichaam verandert

CrossFit is anders is dan een cardiotraining inde sportschool, wat je dan ook aan je lichaam terug zult voelen en zien. Je wordt leniger, atletischer en vele malen sterker dan voorheen. Je gaat een core ontwikkelen waar je u tegen zegt en je spieren leren eindelijk samenwerken doordat de oefeningen zowel zwaar als functioneel zijn. De nadruk ligt immers op trainen met compound of bodyweight oefeningen. Een handstand push-up is namelijk heel iets anders dan een standing dumbell press met hetzelfde gewicht. En dat verschil merk je meteen.

Meer eten

Uiteraard heeft dat intensieve trainen ook invloed op je energieverbruik. Je verbrandt aanzienlijk meer tijdens een CrossFit workout dan tijdens een gemiddelde sportschool sessie. Je zult hierdoor meer kunnen eten zonder in gewicht aan te komen. Zo kan CrossFit ook voor de mannen die juist een kleine eetlust hebben en moeite hebben om genoeg te eten een effectief middel zijn om meer te eten.

Never (skip) a leg day

Een leg Day skippen is bij CrossFit onmogelijk; die zijn er namelijk niet. De meeste workouts zijn full-body waardoor je altijd wel de benen en/of andere spiergroepen meepakt. Zo train je automatisch voor een gebalanceerd lichaam, waarbij jouw krachtverdeling en optische verhoudingen beter zullen kloppen.

Meer doen in minder tijd

Als je bij de sportschool een 5 á 6-daags split schema gewend bent, dan zul je merken dat je met CrossFit minder tijd kwijt bent voor het hetzelfde resultaat. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk een 6-daags split schema inruilen voor 3 á 4 CrossFit sessies per week. Je lichaam moet namelijk ook herstellen, wat iets is waar je veel over zult leren tijdens trainingen.

Sociale omgeving

Crossfitters vormen snel een hechte community en dit zorgt ervoor dat mensen hun trainingen over het algemeen direct als leuk ervaren. Dat is een voordeel, omdat ze het hierdoor langer volhouden. Veel mensen die naar de sportschool gaan missen het gevoel van samenhorigheid en zonder iemand in de directe omgeving om je te pushen, blijf je al snel thuis. Crossfitters houden van Crossfit en kunnen dit daarom ook consistent blijven doen, wat resultaten bevordert.

Al met al kent Crossfit veel voordelen, voor zowel beginnende als gevorderde (kracht)sporters. Het is echter altijd van belang dat dit onder begeleiding wordt gedaan van een goede coach, die techniek hoog in het vaandel heeft staan. Dat is van belang bij een personal trainer, bij een voetbaltrainer en ook bij Crossfit. Een coach kan de sport maken of schaden. Wanneer je al vele CrossFit trainingen met een coach of in een groep hebt gevolgd, kun je overwegen om zelf thuis te trainen.


Aan de slag met CrossFit attributen

Bij de CrossFit workouts wordt gebruik gemaakt van verschillend CrossFit materiaal, CrossFit accessoires en andere CrossFit artikelen. Met elk attribuut train je weer andere delen van je lichaam. Zo kun je bijvoorbeeld aan de slag met barbells, dumbbells, een crossfit springtouw, slam ballen, of kettlebells. Met gewichten doe je oefeningen als stoten, tillen en werpen. Op deze manier vergroot je de kracht in je spieren, maar je werkt ook aan je coördinatie, balans, flexibiliteit en uithoudingsvermogen. Andere attributen die veel gebruikt worden bij CrossFit workouts zijn springtouwen en roeiapparaten. Hiermee train je onder andere je behendigheid en snelheid. Ook de battle ropes en power wheels zijn onmisbaar voor iedereen die serieus met de sport aan de slag gaat.


Optimaal fit met het CrossFit programma

De CrossFit workouts zijn zeer explosief. De oefeningen die je met de kettlebells, power wheels of springtouwen doet, duren gemiddeld 5 tot 15 minuten. Na deze oefening volgt direct een andere oefening. Door de CrossFit workouts goed af te wisselen, komt je hele lichaam in topvorm. Door middel van CrossFit afvallen wordt ook als effectief beschouwd omdat je veel calorieën verbrand in korte duur. Crossfit is een compleet programma. Het programma bestaat daarom niet alleen uit oefeningen, maar ook uit een dieetplan Aanbevolen wordt dat je dagelijks 40% koolhydraten, 30% eiwit en 30% vet eet. Dit zit onder andere in groenten, fruit, vlees, noten en zaden. Zetmeel en suikers zijn uit den boze. Het handige van CrossFit is dat je CrossFit oefeningen thuis ook uit kunt voeren. Beginnende sporters komen al een heel eind met kettlebells, barbells, een springtouw en een power wheel. Wil je het professioneler aanpakken, dan kan je natuurlijk ook wat grotere apparaten aanschaffen. Zo heb je alles in huis om optimaal fit te worden.


CrossFit materiaal kopen?

Wil jij graag CrossFit materiaal kopen of wil je meer informatie over ons CrossFit materiaal? Wij hebben een breed en divers assortiment aan CrossFit materiaal en CrossFit accessoires te koop: van een CrossFit springtouw tot en met ab wheels, slam balls of powerbands. Neem vrijblijvend contact met ons op indien je meer geïnformeerd wil zijn omtrent CrossFit in het algemeen of over ons CrossFit materiaal. Je kunt ons bellen op +31 (0) 77 321 10 75 of e-mailen naar info@betersport.nl. Tevens is het mogelijk om met onze medewerkers te chatten, dit kan via de chat-functie rechtsonder in beeld.


Klantreviews

Betersport scoort een 9.2/10 op basis van 477 recensies bij Feedback Company.