• Voor 16:00 besteld morgen in huisof kies een afleverdatum

  • Klantenservice geopend tot 17:30U kunt ons bellen op 077 - 321 10 75

  • In 2016 de grootste fitness webshop!Onderzoek door de Twinkle Top 100

Verbetert koffie je sportprestaties?

Nederland is een echt koffieland. Met een gemiddeld aantal van 2,4 koppen per dag, zijn de Nederlanders de absolute koploper koffie drinken.

Heb jij jezelf de volgende vragen al eens gesteld? Is koffie gezond? Wat voor effect heeft koffie op jouw sportprestaties?  Hoeveel koffie mag je per dag drinken? Hieronder lees je alles over de invloed van koffie op je lichaam.

Bevorderd koffie jouw sportprestaties?

In tegenstelling tot wat veel mensen verwachten, bevorderd koffie jouw sportprestaties. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat koffie zorgt voor meer zuurstof en een positief effect heeft op je bloedcirculatie en bloedsomloop.

Dankzij de cafeïne ontwikkel je wel een derde meer kracht en uithoudingsvermogen. Daarnaast is koffie caloriearm en verbrandt het lichaam meer vet en minder glycogeen, wat ten goede komt van de vetverbranding.

Wat voor effect heeft koffie na een training?

Ook na een training heeft koffie een positief effect. Cafeïne in combinatie met de juiste hoeveelheid koolhydraten (afhankelijk van de work-out, lengte, gewicht en leeftijd) bevorderd het herstel van de spieren.

Hoeveelheid koffie

Om optimaal te kunnen presteren raden wij aan om voor het sporten 200 tot 300 mg koffie te drinken. Nuttig de gewenste hoeveelheid een uur voordat je intensief gaat sporten. De hoeveelheid (200 tot 300 mg) staat gelijk aan 1 grote kop koffie.

Bijwerkingen

Wil je afvallen dan kun je rustig koffie blijven nuttige. Op 100 mg zwarte koffie krijg je 1 calorie binnen. Zolang je koffie met mate blijft drinken is er niets aan de hand. Let er wel op dat iedereen anders reageert op cafeïne. Dit is geheel afhankelijk van lengte, gewicht en leeftijd.

Teveel cafeïne kan lijden tot slaapgebrek, een te hoge bloeddruk en hartkloppingen. De bewering dat koffie uitdroogt is een fabel. Wel kan teveel cafeïne (500 mg) in één keer lijden tot uitdroging.

Conclusie

Wij concluderen dat koffie en sporten een prima combinatie is! Het meeste effect bereik je door een uur voorafgaand van een intensieve work-out een kop koffie te nemen. Iedereen reageert anders op cafeïne, dus drink met mate.