• Voor 16:00 besteld morgen in huis*of kies een afleverdatum

  • Klantenservice geopend tot 17:30U kunt ons bellen op 077 - 321 10 75

  • In 2016 de grootste fitness webshop!Onderzoek door de Twinkle Top 100

Squats » zo voer je ze goed uit!

Squats

Eén van de meest besproken fitnessoefeningen zijn squats. Mannen en vrouwen van alle leeftijden en met alle soorten fitness-doelen kunnen profiteren van de vele voordelen die squats te bieden hebben. Het is een oefening die het hele lichaam traint en die iedereen kan beheersen met enige moeite. Veel mensen voeren de squats echter verkeerd uit. In dit artikel geven wij daarom tips om jouw squat-techniek te optimaliseren, zodat je optimaal kunt profiteren van deze total-body oefening.

Er zijn veel oefeningen die je helpen een uitstekende fysieke conditie en/of spieropbouw te realiseren, maar squats zijn een uitermate goede methode. Squats zullen je helpen fitter te worden en te blijven!

De voordelen van Squats?

Voordat we uitleggen hoe je goede squats uitvoert, zullen we eerst de voordelen van squats opnoemen:

  • Met squats train je de grootste spieren in het lichaam, namelijk de quadriceps en de bilspieren!
  • Daarnaast train je de onderrug, kuiten en hamstrings.
  • Door de op-en-neer gaande beweging, gaat je hartslag omhoog. Dit zorgt voor calorieverbranding.
  • Squatten zorgt voor spieropbouw, een betere balans én een betere mobiliteit.

Squats zorgen dus voor sterkere spieren en vetverbranding tegelijkertijd!

How to Squat

Squatten is een eenvoudige fitness oefening, maar een verkeerde uitvoering kan wel tot blessures leiden. We zullen hieronder daarom de basis van squats voor je uiteenzetten, inclusief tips om blessures te voorkomen:

  1. Start met licht gebogen knieën en je voeten plat op de grond, ongeveer op schouderbreedte. Je tenen wijzen niet recht naar voren, maar licht naar buiten. Dit verhoogt de stabiliteit en verkleint de kans op blessures.
  2. Kijk niet naar boven of beneden, maar recht vooruit. Houd je rug recht en span je borst aan.
  3. Terwijl je recht vooruit blijft kijken en je rug recht houdt, laat je je door je knieën zakken. Tip: doe de squats voor een muur of een ander object dat niet beweegt. Focussen op een bewegingsloos object, maakt het makkelijker de juiste houding te behouden.
  4. Verdeel je gewicht over je hielen en quadriceps, en niet op je knieën. Bij een goede uitvoering van de squats, mogen je knieën niet voorbij je tenen komen. Hoge belasting van de knieën kan voor blessures zorgen. Daarnaast zal je merken dat je meer kracht kunt leveren vanuit de hielen en quadriceps.

 

Voor een visuele weergave van de juiste squat-houding, kun je op onderstaande afbeelding klikken. Door op onze squat-infographic hieronder te klikken, wordt deze vergroot:

SQUAT infographic - Betersport

Tip: Adem in terwijl je je door je knieën laat zakken en adem uit terwijl je weer omhoog komt. Dit zorgt voor het juist aanspannen van de buikspieren en draagt bij aan je stabiliteit.

Hoe diep moet je squatten?

Er is een eenvoudige manier om uit te leggen hoe diep je moet squatten: probeer het eens terwijl je voor jouw bureaustoel staat! Bij een juiste uitvoering van de squat zou je kont de zitting van je bureaustoel moeten raken.

Squat met gewicht

Zodra het squatten voor jou geen geheimen meer heeft, kun je overwegen gewicht toe te voegen. Squats zijn namelijk ook makkelijk uit te voeren met een barbell op je schouders, of dumbbells of kettlebells in je handen! Het toegevoegde gewicht zorgt voor extra voordelen, namelijk ontwikkeling van het uithoudingsvermogen en extra spiergroei.

Begin er niet aan tot jouw houding tijdens het squatten in orde is, dit kunnen we niet genoeg benadrukken!

Squatten met een barbell

De techniek bij het squatten met een barbell, is hetzelfde als bij de basis squats. Wanneer je de barbell op jouw schouders plaatst, dient deze op de trapezius, achter de deltaspieren te rusten. (Niet in de nek!) Indien je dit als onaangenaam ervaart, kun je er eventueel een (hand)doek tussen doen.

Naast de basis squats en squats met gewicht, zijn er vele andere variaties mogelijk. Hier zullen wij later op terug komen, voor nu wensen wij jullie alvast veel squat-plezier!