• Voor 16:00 besteld morgen in huis*of kies een afleverdatum

  • Klantenservice geopend tot 17:30U kunt ons bellen op 077 - 321 10 75

  • In 2016 de grootste fitness webshop!Onderzoek door de Twinkle Top 100

10 goede redenen om nu te beginnen met sporten.

Nu de december maand is afgelopen komen de goede voornemens weer om de hoek kijken. Dat sporten gezond is weet iedereen. Alleen niet iedereen heeft een goede reden om te beginnen, of missen een drijfveer om te gaan sporten. Verder denken mensen dat sporten te veel tijd kost, in hun sowieso al drukke te leven. Toch zijn er heel veel goede redenen waarom sporten een deel van je levensstijl zou moeten zijn. Het is leuk, bezielend, gezond en een getraind lichaam maakt je aantrekkelijk. En tijd... is geen excuus!

1. Energiebalans en gewichtsverlies

Bijna de helft van de volwassen Nederlanders is te zwaar en ongeveer 10 procent is ‘obees’. Of we al of niet overgewicht ontwikkelen, is afhankelijk van één simpele rekensom:

Energie in (in kcal) – Energie uit = Energiebalans

‘Energie in’ is zo klaar als een (suiker)klontje. Alles wat je in je mond stopt, verschaft de machine energie. Als die hoeveelheid energie hoger is dan je energieverbruik, wordt je zwaarder. Sporten is een fantastisch instrument om het ‘energie uit’- aspect te beïnvloeden. Hoe langer je sport, hoe meer energie je zult verbranden.

Maar sporten doet meer dan alleen maar brandstof verstoken. Sporten is een excentrische inspanning, met als gevolg een oprekking van de spieren. Door de belasting worden de spieren op microscopisch niveau een beetje beschadigd. De schade moet worden gerepareerd, dus ook als je al weer lang en breed op de bank of op kantoor zit, is je lichaam hard bezig met het repareren van kapotte spiervezels.

Deze zogenoemde ‘proteïne turnover’ vreet energie. Als je regelmatig sport, zal je basale stofwisseling dan ook vrijwel constant wat hoger zijn dan wanneer je niets doet. Dankzij die langdurige boost van de ‘Energie uit’ is sporten een bruikbaar middel om langzaam maar zeker af te komen van overgewicht of zelfs obesitas. Deels door dat gewicht regulerende effect en deels als gevolg van andere belangrijke mechanismen, beschermt sporten bovendien tegen een aantal ernstige gezondheidsproblemen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, depressie en sommige vormen van kanker.

2. Langer leven

De gezondheidseffecten van sporten worden zichtbaar vanaf drie à vier keer per week, een half uur of meer, matig tot intensief te sporten.

Volgens het Oxford Handbook of Clinical Medicine leidt geregelde lichamelijke inspanning tot een leeftijd corrigerende vermindering van de totale sterfte met 40 procent. In Jip en Janneke taal: als je sport heb je op elke leeftijd 40 procent minder kans om te overlijden aan een hartinfarct, beroerte en aan alle andere kwalen die voortkomen uit een niet optimale bloedsuikerhuishouding.

Je hart wordt gezonder en efficiënter, een aanpassing die je zelf kunt volgen door een paar maandenlang iedere dag op het zelfde tijdstip even je rustpols te nemen. Als je regelmatig sport, zul je die met een slag of tien per minuut zien zakken. Deze fysiologische aanpassing beschermt je tot op zekere hoogte tegen een hartinfarct, ook in Nederland nog altijd de grootste killer.

Een betere cardiovasculaire gezondheid helpt je ook om de dag met voldoende energie door te komen. Hoe fitter je jezelf voelt, hoe beter je in staat bent dagelijkse beslommeringen het hoofd te bieden.

3. Sterke botten

Botsterkte is een belangrijk, maar veelal onderschat aspect van een goede gezondheid. Fragiele botten breken namelijk niet alleen makkelijker, ze zijn ook vaak een bron van pijn, vooral als de wervels zwakker worden. De belangrijkste oorzaak van zwakke botten is osteoporose: botontkalking.

Osteoporose is een afname van de botdichtheid en die dichtheid is medebepalend voor de sterkte van de botten. Zo’n 10 procent van onze bevolking lijdt aan osteoporose. Op latere leeftijd wordt botdichtheid letterlijk een kwestie van leven of dood. Heel wat, verder nog redelijk fitte ouderen, raken invalide of overlijden zelfs als gevolg van bijvoorbeeld een gebroken heup. Preventie is ook hier de beste remedie en sporten is een van de beste manieren om botontkalking te voorkomen.

Sporten, bijvoorbeeld lopen, is een zogenoemd gewicht dragende belasting (net als trainen met gewichten), die voornamelijk de lange botten in je lijf in allerlei richtingen belast. Die belastingen stimuleren het bot om sterker te worden.  Hoe eerder je begint, hoe beter. Een omvangrijk onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam toonde enige jaren geleden aan dat lichaamsbeweging de beste voorspeller is van de zogenoemde piekbotdichtheid, de maximale botdichtheid, die mensen rond hun 22ste bereiken. De piekbotdichtheid is bepalend voor de gezondheid van het skelet op latere leeftijd.

4. Training is ook goed voor het hart

Je bloed stroomt niet altijd helemaal vanzelf. Dat het via de bloedvaten door het hele lichaam circuleert heeft veel te maken met spierkracht. De hartspier pompt het bloed via de slagaders naar de verschillenden organen en de aders transporteren het weer terug naar het hart. Om ervoor te zorgen dat het terugstromen naar het hart optimaal verloopt, is er een belangrijk mechanisme: de ‘aderpomp’, die door spierkracht wordt aangedreven. Spierkracht ondersteunt het terugstromen van het bloed vanuit de benen. Iedere kleine spierbeweging in de benen zorgt ervoor dat er weer een hoeveelheid bloed naar het hart stroomt. Naarmate je meer beweegt, zal je hart meer ontlast worden via de ‘aderpomp’.

5. Mentale gezondheid

Niemand zal ontkennen dat het een gekkenhuis is ‘daar buiten’. De wereld staat letterlijk geen seconde meer stil en steeds meer mensen hebben last van stress. Sporten is een van de beste manieren om te zorgen dat die stress geen vat op je krijgt. Het bewijs daarvoor is ijzersterk. Stapels studies hebben inmiddels bewezen dat sporten een probaat middel is ter preventie en behandeling van depressies.

Maar is sporten dan op zichzelf geen stress? Beslist! Maar de ‘negatieve’ stress duurt slechts tot je je veters hebt gestrikt en de deur achter je dicht trekt. Vanaf dat moment is het niet meer ‘erg’. Het is net zoiets als gaan zwemmen. Het vooruitzicht om het water in te springen is niet aanlokkelijk, maar zodra je bent gesprongen is het heerlijk. Overigens hebben lichaam en geest afwisselend stressoren en rustperiodes nodig om gezond te blijven. Als ritme, eb en vloed. Mensen (en dieren) die nooit worden blootgesteld aan een stressor, worden lethargisch en depressief, worden ziek en gaan voortijdig dood! Dus ook al heb je geen zin en voel je jezelf als een dweil, trek de schoenen aan en stap op de crosstrainer of roeitrainer. Na afloop voel je jezelf veel beter. Als bonus krijg je een verbeterde slaap.

6. Sociale contacten

Sociale dislocatie is het niet op je gemak voelen in je directe sociale omgeving. (buurt/werk) Sociale dislocatie wordt steeds meer gezien als risicofactor voor gezondheidsproblemen, vooral van hart- en vaatziekten. Hoe groter de mate van ‘connectedness’ hoe gezonder iemand doorgaans is. Samen sporten is dé manier om een band aan te gaan met je omgeving. Spreek met je buren en vrienden over je training. Misschien gaan jullie voor de afwisseling een keer samen trainen.

7. Sporten kan overal

Het is een cliché, maar een goed cliché: sporten kan overal. En dat is leuk. Als je op reis gaat stop dan de sportkleding in de koffer. Er zijn tal van handige compacte trainingsapparaten die je mee kunt nemen op vakantie. De powerband en suspension trainer zijn hier een voorbeeld van. Beide zijn compact en allround. Zo train je met beide, het gehele lichaam.

8. Fit in het bioritme

Psychologen raden aan om ’s morgens te trainen; hoe jonger de dag, hoe vrijer je over je tijd beschikt. Je hebt nog geen deadlines of afspraken en dus ook geen uitvlucht. Fysiologen adviseren de vroege avond: ons bioritme is in de periode tussen 10 en 20 uur bijzonder productief en je kunt meteen de stresshormonen van overdag wegwerken. In elk geval geldt het volgende: luister naar je innerlijke stem om het tijdstip te vinden dat voor jou het beste is om te trainen.

9. Iedereen kan het

Volgens Bramble en Liebermann, twee Harvard geleerden die alles weten van botten en spieren, maar zich ook hebben verdiept in ons verleden, zijn mensen van nature ‘natural born runners’. In een spraakmakend artikel in Nature maakten ze enige jaren geleden aannemelijk dat wij ons gedurende onze evolutie hebben gespecialiseerd in het uitputten van groot wild. In kleine groepjes renden we uren achter één bison of hert aan. We zijn niet snel, maar we zijn extreem goede duurlopers. Het zit dus in onze genen. Mede hierdoor bouwen we in een snel tempo een goede basisconditie op. Maak hier gebruik van en kijk eens naar een loopband om je conditie en gezondheid te verbeteren.

10. Prettig gevoel

Het hoogste devies bij het sporten luidt: discipline biedt de meeste garantie op succes. Wanneer je bijvoorbeeld te weinig tijd zou hebben train je beter kort en vaak, dan lang maar zelden.

Sporten is ook leuk omdat het brein tijdens het trainen morfineachtige stofjes produceert die ons vooral na afloop een prettig gevoel geven. En zeg nou zelf, als het niet leuk was, zouden er nooit zoveel mensen sporten. Het kan nog zo goed zijn voor de gezondheid, geen mens zou het volhouden als het niet ook gewoon leuk was. Vul je smartphone met een paar lekkere nummers en begin vandaag nog!