• Voor 16:00 besteld morgen in huis*of kies een afleverdatum

  • Klantenservice geopend tot 17:30U kunt ons bellen op 077 - 321 10 75

  • In 2016 de grootste fitness webshop!Onderzoek door de Twinkle Top 100

Krachttraining voor hockeyers, regel of uitzondering?

Hockey wordt steeds populairder en is nog steeds een groeiende sport. Toch is het voor vele nog onbekend wat er allemaal bij komt kijken. Zo is alleen de basistechniek beheersen niet voldoende.

Bij hockey staan vijf eigenschappen van bewegen centraal: uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid, techniek en kracht

Desondanks dat krachttraining steeds vaker getraind wordt, is het een veel vergeten onderdeel bij hockeyverenigingen. Dit komt mede doordat het vaak onbekend is wat voor soort krachtoefeningen nuttig zijn en hoe deze goed in praktijk moeten worden uitgevoerd.

Wat maakt krachttraining zo belangrijk bij hockey?

Hockey is een zeer explosieve sport, snelkracht en explosieve kracht zijn de twee belangrijkste onderdelen. Snelkracht houd in dat de speler zich zo snel mogelijk kan verplaatsen, denk hierbij aan het sprinten en het maken van versnellingen. Explosieve kracht moet getraind worden om een voorwerp en lichaamsdeel maximaal te kunnen versnellen. Denk hierbij aan bewegingen van de stick om de bal te verplaatsen.

Welke spieren moeten getraind worden op kracht?

Hockeyers maken het meest gebruik van het onderlichaam en de rompspieren (ook wel core genoemd). Deze zijn dan ook het belangrijkste om te trainen.

Onderlichaam

Zoals eerder vermeld is hockey een explosieve sport. Korte sprintjes en laag bij de grond zitten zijn bewegingen die voortdurend voorkomen. Tijdens deze bewegingen worden de bovenbeenspieren op de proef gesteld. Om de hockeyer hierop voor te bereiden zijn er verschillende oefeningen om te trainen.

Een veel gekende oefening is de ‘squat’. Vaak zijn de bovenbenen bij topsporters al sterk. Toch zorgt het trainen van de beenspieren ervoor dat een sporter steviger staat en zich meer kan focussen op de techniek. Ook worden de hamstrings getraint tijdens het uitvoeren van een squat. Hockeyers hebben veel last van de hamstrings en proberen doormiddel van de squat blessures te voorkomen. Het uitvoeren van de squat gebeurd vaak met extra gewicht. Dit kan eenvoudig worden gedaan met een ‘halterstang’ en bijbehorende ‘halterschijven’.

De kuiten kunnen ook extra getraind worden met gebruik van de halterstang. In tegenstelling tot een squat, moet bij het trainen van de kuiten de beweging omhoog plaatsvinden.

Core-stability

Core stability training

Hockey is een fysieke sport. Om ervoor te zorgen dat de sporter bij fysiek contact goed in balans blijft moet de core getraind worden. De core bestaat uit het gehele lichaam, met uitzondering van de armen en benen. Stability zorgt ervoor dat het lichaam zich in balans kan houden op het moment dat dit verstoord wordt.

Een van de meest bekende oefening om je core te trainen is de ‘plank’. Tijdens de plank moet je alle buikspieren aanspannen en tegelijkertijd je balans zoeken. Deze oefening is in veel verschillende varianten uit te voeren. Een voorbeeld van een variant is om één been of arm omhoog te houden. Hierdoor wordt de oefening zwaarder. De ‘plank’ wordt uitgevoerd op de grond. Om de oefening comfortabeler te maken kun je gebruik maken van ‘fitnessmatten’.

Bij hockey komt het vaak voor dat spelers rugklachten krijgen. Het is dan ook belangrijk om naast de buikspieren, de rug te trainen. De oorzaak van rugklachten is vaak dat hockeyers te veel de rug buigen in plaats van door de knieën te zakken.  De rug is eenvoudig en effectief te trainen met een ‘rugtainer’.

Bovenlichaam

Naast het onderlichaam en de rompspieren moet het bovenlichaam ook getraind worden. Zo hou je het lichaam mooi in balans. Het bovenlichaam kan altijd helpen om meer kracht uit te oefenen. Schouders, armspieren en borst kunnen gemakkelijk getraind worden met halters en gewichten’.