• Voor 16:00 besteld morgen in huisof kies een afleverdatum

  • Klantenservice geopend tot 17:30U kunt ons bellen op 077 - 321 10 75

  • In 2016 de grootste fitness webshop!Onderzoek door de Twinkle Top 100

Hoe breek je door je plateau?

In het begin ging het afvallen snel, maar nu, na een tijdje, lukt dat niet meer en blijf je steken op dat ene gewicht. Erg demotiverend, want je werkt er hard voor en je begrijpt niet wat er misgaat. Grote kans dat het met je manier van trainen te maken heeft. Bekijk de volgende tips eens om toch door je plateau te kunnen breken:

Verander je training

Heb je een vaste routine qua sport, in je sportschool of waar dan ook? Dan is de kans groot dat je spieren gewend zijn geraakt aan de manier waarop je nu traint. Probeer daarom wat te veranderen in je regime. Als je veel aan yoga doet, kun je bijvoorbeeld bootcamp lessen gaan proberen of andersom. Gooi in ieder geval je training (een beetje) om en ga nieuwe spieren gebruiken die je nog niet zo goed hebt ontwikkeld! Zo wordt je lichaam opnieuw geprikkeld en zullen er er nieuwe plekken zijn waar je lichaam effectief vet kan gaan verbranden.

Ga sporten leuk vinden

Probeer het sporten op te voeren en drie keer per week te sporten. Dan merk je er het meeste van aan je lichaam. Kies dingen die je leuk vindt zodat je ze vol kan blijven houden, of dit nou gaat om zumba, tennis of paardrijden. Het werkt voor veel mensen goed om af te wisselen tussen verschillende sporten, zodat ze er minder snel genoeg van krijgen. Als dit voor jou niet nodig is, dan is dat ook prima, als je maar plezier hebt in het sporten. Samen gaan met een vriend, vriendin of familielid gaan kan het sporten ook leuker maken. Als je afvallen echt een boost wilt geven kun je het beste eens sporten als krachttraining, HIIT of crossfit uitproberen. Deze zorgen ervoor dat je snel vet gaat verbranden en geven je lichaam een mooie vorm. Omdat je ze in groepsverband doet, werkt het erg motiverend.

Je overschat hoeveel calorieën je verbrandt

Natuurlijk verbrand je veel calorieën bij het sporten, maar de hoeveelheid calorieën die je volgens sommige fitnessapparaten verbrandt is simpelweg niet mogelijk. De fout die veel mensen dan maken is dat ze na het sporten extra gaan eten. Als gewichtsverlies niet je doel is, dan is dat prima. Maar als je af wilt vallen, is het verstandiger om je maaltijden in te plannen en altijd te kiezen voor een uitgebalanceerde maaltijd die voor het grootste gedeelte bestaat uit eiwitten en natuurlijke gezonde vetten. Om het afvallen te versnellen kun je ook regelmatig een maaltijd vervangen door een goed gevulde groene smoothie. Eventueel aangevuld met wat eiwitpoeder als je gesport hebt.

Dit artikel is tot stand gekomen, in samenwerking met jasperalblas.nl