• Voor 16:00 besteld morgen in huisof kies een afleverdatum

  • Klantenservice geopend tot 17:30U kunt ons bellen op 077 - 321 10 75

  • In 2016 de grootste fitness webshop!Onderzoek door de Twinkle Top 100

Goede voornemens: Hoe hou ik ze vol?

Het nieuwe jaar staat voor de deur en vele van jullie zullen bezig zijn met goede voornemens.  Twee derde van alle Nederlanders begint het jaar met goede voornemens, echter houdt maar één derde van al deze personen zijn of haar goede voornemens vol. Afvallen, minder drinken, stoppen met roken en meer sporten behoren tot de meest voorkomende voornemens. Het liefst voeren we ze allemaal tegelijkertijd uit.

Maar hoe hou ik mijn goede voornemens vol? Wij gaan jou hiermee helpen!

1: Stel een realistisch trainingsdoel

Alles valt of staat met jouw trainingsdoelstelling. Denk er niet te makkelijk over en bepaal een realistische doelstelling. Het heeft geen zin om een doelstelling te bepalen waarvan je op voorhand weet dat je deze nooit kunt behalen. Hierdoor raak je enkel gedemotiveerd. Stel jezelf de vraag: Wat wil ik bereiken? Als je het antwoord op deze vraag weet ga dan voor jezelf na waarom je deze doelstelling wilt bereiken. Kun je hier geen antwoord op geven zal het lastig zijn om jezelf te motiveren.

Voorbeeld:

Stel je doelstelling en motivatie is: “Ik wil afvallen want, ik ga aan het einde van de zomer trouwen en wil strak in het pak voor de dag komen.” Dan is afvallen voor de bruiloft jouw hoofddoel. Je hoofddoel is vaak een lange termijndoelstelling. Om je gemotiveerd te houden is het van belang dat je naast je hoofddoel kortetermijndoelstellingen bepaald. Deze doelen zijn concreet en helpen je gemotiveerd te blijven. Een voorbeeld van een kortetermijndoelstelling is: “Ik wil in de eerste maand 2 kg afvallen.”

2: Planning

De meeste mensen bepalen één dag van tevoren dat ze morgen gaan afvallen. Ook bij goede voornemens is het van belang dat je een strakke planning maakt.

Wanneer ga ik beginnen?

Het heeft geen zin om te gaan afvallen op 1 januari terwijl je die dag nog een nieuwjaarsborrel hebt en meteen in de verleiding komt. Stel die dag liever uit dan dat je met een valse start begint.

Wanneer wil ik mijn doel behaald hebben?

Bepaal voor jezelf een realistische streefdatum en bepaal tussen de start en einddatum kortetermijndoelstellingen.

Hoe ga ik mijn doelstelling behalen?

Hoe ga ik mijn doel behalen? Vaak kom je erachter dat je op meerdere aspecten moet veranderen. Als je wilt afvallen kun je minder gaan eten, meer gaan sporten of meer regelmaat in je leven aanbrengen. Je zult veel sneller resultaat boeken als je al deze 3 aspecten combineert.

Wat heb ik hierbij nodig?

Wat heb ik nodig om mijn doel te behalen? Vaak heb je hulpmiddelen om jouw doelstellingen te behalen nodig. Je wilt beginnen met sporten; “Hoe ga ik dit doen?” “Haal ik een fitnessapparaat in huis, of ga ik liever buiten sporten?” “Dien ik begeleid te worden of kan ik alleen aan de slag?” Allemaal vragen waarmee je rekening dient te houden. Daarnaast is het ook aan te raden rekening te houden met externe factoren, bijvoorbeeld; kun je tegen verleidingen of dient jouw gehele gezin zich aan te passen aan jouw doelstellingen?

3: Motivatie

Eén van de belangrijkste aspecten voor verandering in je dagelijkse leefpatroon is motivatie, zonder motivatie is het namelijk onmogelijk om jouw doelen te behalen. Vaak zie je dat mensen voortvarend aan de slag gaan waarna ze een terugval krijgen. In het begin zal je bijvoorbeeld zien dat je snel resultaat boekt, waarna het steeds lastiger wordt om de kilo’s te verliezen; waar je in het begin 2 kg per week kwijtraak is het na verloop van tijd misschien wel minder dan 1 kg per maand. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan en blijf gemotiveerd! Haal steun uit iedere overwinning en jouw omgeving zoals vrienden en familie; vooral als het even tegen zit!

4: Valkuilen

Niemand kent jou zo goed als jijzelf. Kijk daarom naar je zwakke punten. Veel goede voornemens stranden door valkuilen die je uit het ritme halen. Denk aan vakanties, feestjes, ziektes, werk, studie of drukte. Breng ook in kaart waarom je eerdere pogingen om af te vallen mislukt zijn; bereid je hierop voor en probeer deze valkuilen te veranderen of te vermijden.

5: Noteer resultaten

Noteer al jouw resultaten. Dit geeft een duidelijk overzicht in je vooruitgang. Doe dit niet dagelijks, maar hou wekelijks een weegmoment bij. Weeg jezelf altijd op hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden. Bijvoorbeeld iedere vrijdag ochtend, op een nuchtere maag wanneer je net wakker bent. Het maken van foto’s kan ook een manier van monitoren zijn. Zo maak je de resultaten visueel.

Aan de slag!

Heb je alles voor jezelf in kaart gebracht? Dan kun je beginnen met de uitvoering! Mocht je alsnog problemen ervaren met het behalen van je doelen of meer begeleiding willen hebben? Dan willen wij, van Betersport, jou hierbij graag helpen. Wij bieden jou de mogelijkheid om gebruik te maken van een GRATIS persoonlijk trainingsprogramma. Hierbij wordt je 12 weken lang begeleid op basis van jouw uithoudingsvermogen of vetverbranding!

Succes met het behalen van jouw trainingsdoelen!

Wij wensen jou een gezond en sportief 2017 toe!

Team Betersport