• Voor 16:00 besteld morgen in huisof kies een afleverdatum

  • Klantenservice geopend tot 17:30U kunt ons bellen op 077 - 321 10 75

  • In 2016 de grootste fitness webshop!Onderzoek door de Twinkle Top 100

Chin Up » uitvoering en variatie

De chin up heeft de laatste jaren flink aan populariteit gewonnen. Het is een zware compound oefening die niet voor iedereen is weggelegd. De nadruk wordt voornamelijk gelegd op de biceps. Vandaag lees je hoe je de oefening moet uitvoeren en hoe je hem zwaarder en lichter maakt.

Benodigdheden

De chin up is populair omdat je effectief traint met minimale benodigdheden. De zwaarte wordt bepaald door het lichaamsgewicht waardoor je enkel een chin up bar nodig hebt. Benieuwd naar de verschillende modellen? Klik dan op de link.

Variatie aanbrengen

Chin up oefeningen zijn goed te variëren.  Dit doe je o.a. door je handen dichter bij elkaar of verder uit elkaar te houden. Een andere variant zijn de handen naar binnen of naar buiten te draaien.

Uitvoering

De standaard oefening van de chin-up gaat als volgt:

  • Pak de chin up vast met beide handen naar binnen wijzend. Plaats de handen op schouderbreedte.
  • Trek je lichaam in een vloeiende beweging omhoog waarbij je het lichaam stil probeert te houden. (Tip: kruis je benen om meer controle te houden over het lichaam)
  • Zorg dat je kin ter hoogte van de bar komt.
  • Laat je rustig zakken tot het punt waar de armen gestrekt zijn. Omdat je benen gekruist zijn zullen deze de grond niet raken. Zodoende heb je meer kracht nodig om te blijven hangen wat tot een effectieve uitvoering leidt.

Chin up

Chin up zwaarder of lichter maken?

Wanneer de chin-up te gemakkelijk is uit te voeren dan is het tijd om de hulptroepen in te schakelen. Om verder te trainen kun je overwegen een dipping belt te gebruiken. Hierdoor kun je met halterschijven het totale gewicht verzwaren. Begin licht en bouw het stapsgewijs op.

Heb je de juiste techniek nog niet onder de knie of lukt het gewoon nog niet om voldoende reps te maken? Dan is het verstandig om de oefening te verlichten. Het is geen schande als het in het begin niet lukt. Je hebt veel meer profijt op de lange termijn wanneer je de oefening correct uitvoert en minder herhaling maakt, dan dat je als een gek tekeer gaat zonder de juiste techniek aan te houden.

Een goede manier om de oefening te verlichten is doormiddel van powerbands. De powerband is een elastiek welke weerstand biedt zodra hij wordt uitgerekt. Dit zorgt ervoor dat ze meegeven wanneer de band weer krimpt. Op het moment dat jij jezelf optrekt geeft de fitness elastiek mee waardoor je de oefening gemakkelijk kunt volhouden.

Chin up  

Enthousiast geworden om de chin up te gaan doen? Via de link vind je verschillende modellen.