• Voor 16:00 besteld morgen in huis*of kies een afleverdatum

  • Klantenservice geopend tot 17:30U kunt ons bellen op 077 - 321 10 75

  • In 2016 de grootste fitness webshop!Onderzoek door de Twinkle Top 100

16 tips voor een gezond 2016

Het nieuwe jaar gezond beginnen? 16 tips voor een gezonde start van 2016.

Na alle kerstkransjes, oliebollen en ander lekkers brengt u uw lichaam weer in vorm met gezond eten en bewegen. 16 tips voor een gezonde start van 2016.

  1. Begin klein en bouw uw bewegingsactiviteiten rustig uit. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, doe lopend boodschappen of fiets naar uw werk. Leg de lat (zeker in het begin) niet te hoog, want dan raakt u sneller ontmoedigd.
  2. Streef ernaar om iedere dag 30 minuten matig intensief te bewegen en twee keer per week 60 minuten intensief, dus zó dat u moe wordt. Denk hierbij aan hardlopen en tennis. Matig intensief bewegen doet u met fitness, wandelen, fietsen en zwemmen.
  3. Doe bewegingsactiviteiten die u leuk vindt en die u gemakkelijk afgaan. Houdt u van wandelen, de natuur en contact met anderen? Sluit u aan bij een wandelgroep. Wilt u lekker thuis en op uw eigen tijd bewegen? Overweeg dan de aanschaf van een hometrainer.
  4. Kies een fitness apparaat dat bij u past. Houd u meer van rennen, dan is een loopband ideaal. Fietst u liever? Kies dan voor een spinning fiets.
  5. Wilt u niet alleen uw uithoudingsvermogen trainen maar uw hele lichaam? Dan is een roeitrainer heel geschikt. Bovendien verbrandt u veel calorieën: in een uur roeien tot wel 700 kcal.
  6. Snel in vorm komen? Kies dan voor CrossFit. Dit is een hele effectieve manier van trainen.
  7. Pas de fitnessapparatuur aan op uw niveau, forceer niets. U loopt anders een verhoogd risico om blessures te krijgen.
  8. Bouw een trainingsschema rustig op, dan wennen uw spieren aan de bewegingen en heeft u minder snel last van spierpijn.
  9. Houd u niet van apparaten, maar wilt u wel thuis aan uw conditie werken? Doe dan aerobic oefeningen. Hiermee werkt u bovendien effectief aan vetverbranding.
  10. Niet alleen bewegen is belangrijk, maar ook uw eetpatroon. Eiwitten zijn een belangrijke voedingsbron voor uw spieren. Eet dus volop vis, kip, ei, noten, pitten en zaden.
  11. Vermijd bewerkte voeding, want dit zit vol ongezonde stoffen die uw lichaam opslaat als vet. Kies voor onbewerkte voedingsmiddelen, zoals verse vis, vlees, groenten en fruit.
  12. Drink vooral water, (kruiden)thee en vers groente- en fruitsap.
  13. Probeer te minderen met koolhydraten en suiker te vermijden. Ga op zoek naar lekkere koolhydraatarme-dieet recepten. Snelle ongezonde koolhydraten vindt u in brood, pasta, aardappels, pizza, noedels en rijst. Eet deze voedingsmiddelen daarom niet meer.
  14. Eet veel voedingsvezels, want deze voeden uw lichaam en geven u energie. Vezels vindt u in groente, fruit, volkorenbrood, zilvervliesrijst, peulvruchten en noten.
  15. Gebruik gezonde vetten, want die stimuleren de vetverbranding. Gezonde vetten zitten onder andere in vette vis, extra vergine olijfolie en roomboter.
  16. Neem kleine stapjes en gooi niet meteen uw hele eetpatroon om. Begin met bijvoorbeeld elke dag een gezond ontbijt, of drink elke dag een groene smoothie. Een gezond 2016 toegewenst!

 

Dit artikel is tot stand gekomen, in samenwerking met jasperalblas.nl