• Voor 16:00 besteld morgen in huisof kies een afleverdatum

  • Klantenservice geopend tot 17:30U kunt ons bellen op 077 - 321 10 75

  • In 2016 de grootste fitness webshop!Onderzoek door de Twinkle Top 100

10 tips voor Fitness motivatie

Iedereen heeft zo nu en dan behoefte aan een beetje hulp. Daarom helpt Betersport je vandaag extra motivatie te ontwikkelen om fit te worden!

Aan het begin van een nieuw jaar, hebben veel mensen het goede voornemen om meer te gaan sporten. Veel mensen geven hun goede voornemen na enkele maanden weer op en dit is natuurlijk zonde. Je wilt toch niet voor niets meer gaan sporten? Daarom vandaag 10 tips hoe je die extra motivatie kunt krijgen om door te zetten.

1.   Leg een doel vast

Wanneer men begint met sporten, stellen ze vaak doelen die veel te breed zijn, of helemaal geen doelen. Zo zijn veelgehoorde doelen “afvallen” of “spiermassa opbouwen”. Deze doelen maken het moeilijk om de voortgang tot het bereiken van je doel te meten. Je bent beter af wanneer je kleinere, haalbare doelen stelt.

Zo kun je bijvoorbeeld het doel stellen “ik wil aan mijn beachbody werken, door tegen de zomervakantie 5 kilo kwijt te zijn”. Dit is een prima doelstelling met een meetbaar resultaat. Je zou hetzelfde doel echter ook als volgt kunnen formuleren: “Ik wil tegen de zomervakantie 5 kilo kwijt zijn, daarom moet ik de komende 5 maanden iedere maand 1 kilo afvallen”. Op deze manier weet je wat je te doen staat, namelijk iedere maand in bepaalde mate letten op wat je eet en voldoende trainen om 1 kilo af te vallen. Deze manier van doelen stellen, zal ook tussentijds voor voldoening zorgen. Wanneer je na een maand sporten daadwerkelijk één kilo afgevallen bent, besef je dat je op schema ligt en jouw doel gaat halen ALS je zo doorgaat. Dit zal je extra motiveren om de daarop volgende maand op dezelfde voet verder te gaan!

2.   Meet je vooruitgang

Vind een routine, die je zal helpen jouw doelen te bereiken en houd je progressie bij op een vel papier, fitness app op je telefoon, Excel sheet, etc. Het maakt niet uit waar, als je het maar bij houdt! Een overzicht met jouw geboekte vooruitgangen, is steeds weer bewijs dat jouw inspanningen resultaat hebben. Wat jouw doelen ook zijn, meer gewicht tillen, verder hardlopen, afvallen… Het maakt niet uit. Voor alle doelen geldt, meten=weten!

Naast bewijs van jouw progressie, zal het meten nog een bijkomend voordeel hebben. Het zal je pushen jouw personal record te verbeteren!

3.   Neem foto’s

Als je ontevreden bent met je lichaam, neem dan foto’s wanneer je begint met sporten. Door later terug te kijken naar het lichaam waar je ontevreden over was, zal je extra motivatie vinden om door te gaan. Je weet immers waar je het voor doet! Je kunt ook iedere maand foto’s maken. Zo kun je jouw vooruitgang visueel maken.

Fitness motivatie tips

4.   Train samen

Heb je een vriend, familielid, buurman/vrouw of vage kennis die vergelijkbare fitnessdoelen heeft? En die ook serieus is in een poging deze te bereiken? Train samen! Door samen af te spreken, moet je niet alleen voor jezelf in beweging komen, maar ook voor de ander. Zo zul je minder snel uitstellen en makkelijker van de bank komen op dagen dat je eigenlijk geen zin hebt.

Een trainingspartner, kan je ook tijdens de training uitdagen om verder en harder te gaan. Door elkaar aan te moedigen en uit te dagen, zul je een extra motivatie-boost krijgen om net dat beetje harder te pushen. Vooral als je er een wedstrijd van maakt motiveren jullie elkaar om de beste te zijn!

5.   Probeer eens wat nieuws

Wanneer je al aardig wat fitness ervaring hebt, maar je motivatie begint af te nemen door de sleur van je routine, kan het tijd zijn je workout te veranderen. Een nieuwe routine kan je weer een compleet nieuwe fitness ervaring geven. Dit kan op zijn beurt je enthousiasme om je fitnessdoelen te bereiken, weer nieuw leven inblazen.

Als je niet weet wat je moet veranderen, kun je eens vragen aan andere ervaren sporters welke fitness oefeningen zij gebruiken in hun routine. Of je struint het internet af naar forums over fitness, hier kun je in één keer aan veel sporters vragen om tips en inspiratie. Dit zorgt er in ieder geval voor dat je weer eens wat nieuws te proberen hebt en misschien levert het nog wel een nieuwe trainingspartner op ook!

6.   Vind een routine die voor jou werkt

Als je nog niet zo ervaren bent, kan het vinden van consistentie juist een hindernis vormen op jouw pad naar succes. Voor veel mensen geldt dat consequent ergens mee bezig zijn voor motivatie zorgt. Ergens weer opnieuw aan beginnen, kost vaak meer moeite dan weer verdergaan waar je een paar dagen gebleven bent. Dit geldt ook voor veel sporters. Zodra het een gewoonte is om te trainen, zal je eerder gemotiveerd zijn om gewoon te gaan, omdat je gewend bent om te gaan! (We noemen onszelf niet voor niets gewoontedieren ;).)

7.   Doe wat je leuk vindt

Als je iets doet dat je niet leuk vindt, zal het onmogelijk zijn om gemotiveerd te raken. Vind dus datgene dat je leuk vindt om te doen. Voor sommigen is het misschien gewichtheffen, voor anderen roeien, fietsen of hardlopen. Vind hetgeen jij leuk vindt en richt je vooral hierop.

Als je aan een bepaald onderdeel van fitness een hekel hebt, vervang het dan door iets dat je wel graag doet. Heb je een hekel aan machine chest press, zoek dan een andere manier om jouw borst te trainen. Heb je een hekel aan de loopband? Kijk dan bijvoorbeeld naar crosstrainers. De beste manier om jouw fitnessdoelen te bereiken, is om plezier te hebben in de weg ernaartoe, waardoor je zin hebt om te trainen. Niet door van jouw workout een verplichte klus te maken waar je keer op keer tegenop ziet.

8.   Workout muziek

Als je je moe of gewoon traag voelt tijdens het sporten, zet muziek op! Lekker harde muziek met actieve beats zullen je meer energie geven en helpen een goed ritme te bepalen. Toch een aantal minder leuke oefeningen vandaag? De muziek zal doen lijken alsof de tijd sneller voorbij gaat.

Tip: bij trainen met een koptelefoon of oortjes, kan het zijn dat de koord in de weg zit en ergens achter blijft haken tijdens het trainen. Door het koord onder je shirt door te doen zal je hier geen last van hebben.

9.   Laat je motiveren

Heb je nog niet genoeg motivatie om te beginnen met sporten? Laat je dan motiveren! Lees artikelen van mensen die je voorgingen, bekijk foto’s van mensen die hun fitnessdoelen bereikt hebben, of volg deze mensen gewoon op jouw favoriete social media. Dit laatste is nog wel het makkelijkste. Door mensen te volgen die vergelijkbare doelen hebben als jij, zie je dagelijks inspirerende content voorbij komen. Zelfs al is het maar een foto die je toevallig voorbij ziet komen, door steeds weer inspirerende beelden te zien, zal dit onbewust aan je fitness motivatie werken!

10.   Beloon jezelf

Beloon jezelf wanneer je een mijlpaal gehaald hebt. Wil je graag een nieuwe jas, tas, fiets of auto? Of een nieuwe loopband (ik noem maar wat ;)? Spreek dan met je zelf af dat je deze pas mag kopen wanneer je bijvoorbeeld op de helft van je fitness doelstelling bent.

Conclusie

Ook jij kan je fitness doelen bereiken. Het belangrijkste is om focus te krijgen op jouw doelen en die motivatie vast te houden. Vind de manier die bij jou past. Droom niet over doelen die ver weg zijn en daardoor onhaalbaar lijken, maar stel kleinere, bereikbare doelen. Doelen die op korte termijn haalbaar zijn en jou helpen je ultieme doel te bereiken.